Categories: Integrated transport

Fifty-year-old cogwheels in the High Tatras have replaced new vehicles

Vo Vysokých Tatrách nastala nová éra v cestovaní. Legendárne „zubačky“, ktoré jazdili na ozubnicovej trati zo Štrby na Štrbské Pleso od roku 1970, nahradili úplne nové vozidlá s hybridným pohonom.

Prevádzka zrekonštruovanej ozubnicovej trate medzi Štrbou a Štrbským Plesom bola v stredu 16. februára 2022 po roku a pol spustená. Od tohto dňa je v ostrej prevádzke aj všetkých päť nových hybridných vlakov. Švajčiarsky výrobca Stadler začal vozidlá pre Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK) vyrábať v roku 2019. S ich zaradením do prevádzky však národný dopravca musel počkať na rekonštrukciu trate manažérom infraštruktúry, Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR) a dokončenie schvaľovacích procesov na Dopravnom úrade.

Mená málo známych štítov

Päť nových hybridných jednotiek bude môcť jazdiť po klasickej trati TEŽ (Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad/Tatranská Lomnica) aj po ozubnicovej trati OŽ (Štrba – Štrbské Pleso). Vozidlá dostali mená po menej známych tatranských štítoch Bradavica, Kostolík, Stredohrot, Ganek a Vysoká.

„Doprava vo Vysokých Tatrách dlhodobo trpela nedostatkom kapacít a prestarnutým vozidlovým parkom, v sezóne sme jazdili bez záloh. Flotila bola zastaraná nerekonštruovateľným spôsobom a kapacitne nepostačovala. Príchod moderných vozidiel, ktoré rešpektujú ducha tých pôvodných a zároveň spĺňajú najvyššie kritériá, predstavuje novú éru v cestovaní v Tatrách. Som rád, že pri tom môžeme byť,“ povedal predseda predstavenstva ZSSK Roman Koreň.

Celková cena zákazky je 38,8 milióna eur z najväčšej časti je financovaná z Kohézneho fondu EÚ, ďalej zo štátneho rozpočtu a z vlastných zdrojov ZSSK.

Pod Tatrami jazdia nové vozidlá s hybridným pohonom. Foto: ZSSK.

Moderná výbava

Jednotky s maximálnou adhéznou rýchlosťou 80 km/h svojimi parametrami spĺňajú požiadavky TSI, každá z nich ponúka 91 miest na sedenie, 2 miesta pre invalidné vozíky, multifunkčné časti pre bicykle a detské kočíky. Vybavené sú modernými bezpečnostnými a informačnými systémami, kamerovým systémom a systémom na anonymné počítanie cestujúcich. Samozrejmosťou je klimatizácia, elektrické zásuvky či wi-fi pripojenie na internet. Vozne majú protišmykovú podlahu, bezbariérový vstup a vyčlenené priestory pre imobilných cestujúcich.

Plány s pôvodnými vozidlami

ZSSK má plány aj s pôvodnými vozidlami, ktoré sú súčasťou historického dedičstva. Dva kusy starých zubačiek plánuje prevádzkovať v rámci mimoriadnych spomienkových jázd (resp. podľa prevádzkovej situácie), o tretiu súpravu prejavila záujem obec Štrba ako o výstavný kus.

Zdroj: ZSSK
Foto: ZSSK


idsvychod

Recent Posts

Transfer fare are the most affordable

S predplatným lístkom cestujete výhodnejšie a navyše získate aj dni cestovania zdarma. Dochádzate denne do práce…

1 week ago

Framework draft timetable – GVD 2025/2026

Železnice Slovenskej republiky pripravili cestovný poriadok na obdobie 2025/2026. Ide o rámcový návrh cestovného poriadku ŽSR,…

3 weeks ago

More passengers travel on Gemer

Záujem o verejnú dopravu na Gemeri rastie. Pomohla taktová doprava aj vytvorenie nadväzností medzi spojmi. Počet…

3 weeks ago

The Tatra Mountains parking lot and shuttle service are open year-round

Z bezplatného záchytného parkoviska v Tatranskej Lomnici premáva kyvadlová autobusová doprava každý deň. Prešovský samosprávny kraj…

4 weeks ago

Weekend connections to the UNESCO caves on Gemer

Cestujúci sa počas leta pohodlne dostanú k štyrom gemerským jaskyniam UNESCO aj s bicyklom – na vybraných…

4 weeks ago

Changes in regional bus transport from June 28

S prvým dňom letných prázdnin čakajú cestujúcich na východnom Slovensku zmeny cestovných poriadkov autobusových liniek. Cieľom…

1 month ago