Categories: Integrated transport

Fifty-year-old cogwheels in the High Tatras have replaced new vehicles

Vo Vysokých Tatrách nastala nová éra v cestovaní. Legendárne „zubačky“, ktoré jazdili na ozubnicovej trati zo Štrby na Štrbské Pleso od roku 1970, nahradili úplne nové vozidlá s hybridným pohonom.

Prevádzka zrekonštruovanej ozubnicovej trate medzi Štrbou a Štrbským Plesom bola v stredu 16. februára 2022 po roku a pol spustená. Od tohto dňa je v ostrej prevádzke aj všetkých päť nových hybridných vlakov. Švajčiarsky výrobca Stadler začal vozidlá pre Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK) vyrábať v roku 2019. S ich zaradením do prevádzky však národný dopravca musel počkať na rekonštrukciu trate manažérom infraštruktúry, Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR) a dokončenie schvaľovacích procesov na Dopravnom úrade.

Mená málo známych štítov

Päť nových hybridných jednotiek bude môcť jazdiť po klasickej trati TEŽ (Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad/Tatranská Lomnica) aj po ozubnicovej trati OŽ (Štrba – Štrbské Pleso). Vozidlá dostali mená po menej známych tatranských štítoch Bradavica, Kostolík, Stredohrot, Ganek a Vysoká.

„Doprava vo Vysokých Tatrách dlhodobo trpela nedostatkom kapacít a prestarnutým vozidlovým parkom, v sezóne sme jazdili bez záloh. Flotila bola zastaraná nerekonštruovateľným spôsobom a kapacitne nepostačovala. Príchod moderných vozidiel, ktoré rešpektujú ducha tých pôvodných a zároveň spĺňajú najvyššie kritériá, predstavuje novú éru v cestovaní v Tatrách. Som rád, že pri tom môžeme byť,“ povedal predseda predstavenstva ZSSK Roman Koreň.

Celková cena zákazky je 38,8 milióna eur z najväčšej časti je financovaná z Kohézneho fondu EÚ, ďalej zo štátneho rozpočtu a z vlastných zdrojov ZSSK.

Pod Tatrami jazdia nové vozidlá s hybridným pohonom. Foto: ZSSK.

Moderná výbava

Jednotky s maximálnou adhéznou rýchlosťou 80 km/h svojimi parametrami spĺňajú požiadavky TSI, každá z nich ponúka 91 miest na sedenie, 2 miesta pre invalidné vozíky, multifunkčné časti pre bicykle a detské kočíky. Vybavené sú modernými bezpečnostnými a informačnými systémami, kamerovým systémom a systémom na anonymné počítanie cestujúcich. Samozrejmosťou je klimatizácia, elektrické zásuvky či wi-fi pripojenie na internet. Vozne majú protišmykovú podlahu, bezbariérový vstup a vyčlenené priestory pre imobilných cestujúcich.

Plány s pôvodnými vozidlami

ZSSK má plány aj s pôvodnými vozidlami, ktoré sú súčasťou historického dedičstva. Dva kusy starých zubačiek plánuje prevádzkovať v rámci mimoriadnych spomienkových jázd (resp. podľa prevádzkovej situácie), o tretiu súpravu prejavila záujem obec Štrba ako o výstavný kus.

Zdroj: ZSSK
Foto: ZSSK


idsvychod

Recent Posts

Prešov joined the Integrated Transport System East

V stredu 27. marca 2024 došlo k podpísaniu  mandátnej zmluvy medzi zástupcami mesta Prešov a organizátorom…

1 month ago

Delays of bus services in the direction of Čaňa during the weekend

Potrebné je počítať s 15 až 20-minútovými meškaniami. Upozorňujeme cestujúcich do obcí Valaliky, Kokšov-Bakša, Geča, Čaňa,…

2 months ago

Passengers can expect changes in PSK bus transport

The new timetables of regional bus transport will come into force this weekend. The changes…

2 months ago

Bus traffic in the vicinity of Bardejov is subject to restrictions

Pre úplnú uzávierku cesty III/3491 v úseku Hertník – Šiba, rázc. dôjde od piatka 1. marca…

2 months ago

Connections on the line Rožňava – Dobšiná – Poprad will provide transfers to express trains in Poprad

Celkovo ide o 7 párov autobusových spojov počas pracovných dní a 6 párov autobusových spojov počas voľných…

2 months ago

The new transport system in Podhradík brings benefits to passengers

Urban public transport has been running to the village of Podhradík (Prešov district) since the…

3 months ago