Categories: Professional activity

Collection of data on suburban bus transport

Prímestská autobusová doprava (PAD) pri enormnom náraste trhu s osobnou mobilitou čelí v súčasnosti rôznym výzvam. Na to, aby sme dokázali rýchlo reagovať na modalitu obyvateľstva a konkurovať nárastu individuálnej dopravy, ktorá prináša aj negatíva v podobe zahusťovania cestnej premávky, potrebujeme presné a kvalitné dáta.

Prímestská autobusová doprava (PAD) pri enormnom náraste trhu s osobnou mobilitou čelí v súčasnosti rôznym výzvam. Na to, aby sme dokázali rýchlo reagovať na modalitu obyvateľstva a konkurovať nárastu individuálnej dopravy, ktorá prináša aj negatíva v podobe zahusťovania cestnej premávky, potrebujeme presné a kvalitné dáta.

Ďalším dôvodom mapovania PAD je taktiež spoznať stav zastávok a spresniť databázu ich polôh napríklad aj za účelom ich racionalizácie pre potreby Plánu dopravnej obslužnosti (PDO) ako podkladu tvorby prestupných bodov.

Postup pri mapovaní jednotlivých trás sme volili prevažne na základe možnosti zokruhovania trasy s prihliadnutím na potrebu prejazdu všetkými zastávkami zvolenej trasy. Príklad plánovania trasy v časti Bardejov a okolie:

Trasa: Bardejov__Bardejov

Trvanie: 6:00 – 14:30

Počet km: 164,7 (upresnenie až po vykonaní merania

Následne sme pomocou platforiem Ubian, Google Maps, ISCP Zvolen a názvov od dopravcov vytvorili zoznam zastávok na danej trase, ich názvy a kódy:

Zber údajov v teréne sme vykonali pomocou open source mobilnej aplikácie Input. To si vyžadovalo prípravu projektu v QGISe, ako natívneho GIS nástroja pre prácu s priestorovými dátami. Po načítaní prieskumných vrstiev, nastavení formulárov pre zber dát a nastavení mapových tém sme synchronizovali dáta na Mergin cloud, ktorý je súčasťou riešenia prepojeného priamo s pracovným prostredím QGISu. Takto sme docielili real-time synchronizáciu dát medzi mobilnou aplikáciou a desktopom. Nasledujúca séria snímok obrazovky z mobilnej aplikácie zobrazuje modelový príklad konkrétneho zberu informácií o zastávkach.

Všetky sledované údaje boli zvolené na základe konzultácií s Odborom dopravy ÚPSK a vytipovalo sa viac ako 30 sledovaných atribútov pre následné analyzovanie a vyhodnocovanie stavu a kvality PAD.

Presné súradnice zastávok slúžia ako podklad k vytváraniu plánu dopravnej obslužnosti (napr. prestupových bodov, dochádzkových vzdialeností a pod.). Namerané údaje vytvárajú možnosť hlbšej analýzy súčasného stavu, ktorá slúži najmä k výstavbe zastávok ,,podľa vkusu a financií“ daného správcu, čo zjednotí stavby a prispeje k unifikácii/špecializácii pracovných procesov aj v tejto oblasti. Veľkú úlohu pri tomto procese budú taktiež zastupovať dopravcovia obsluhujúci dané územie PSK.

idsvychod

Recent Posts

Prešov joined the Integrated Transport System East

V stredu 27. marca 2024 došlo k podpísaniu  mandátnej zmluvy medzi zástupcami mesta Prešov a organizátorom…

1 month ago

Delays of bus services in the direction of Čaňa during the weekend

Potrebné je počítať s 15 až 20-minútovými meškaniami. Upozorňujeme cestujúcich do obcí Valaliky, Kokšov-Bakša, Geča, Čaňa,…

2 months ago

Passengers can expect changes in PSK bus transport

The new timetables of regional bus transport will come into force this weekend. The changes…

2 months ago

Bus traffic in the vicinity of Bardejov is subject to restrictions

Pre úplnú uzávierku cesty III/3491 v úseku Hertník – Šiba, rázc. dôjde od piatka 1. marca…

2 months ago

Connections on the line Rožňava – Dobšiná – Poprad will provide transfers to express trains in Poprad

Celkovo ide o 7 párov autobusových spojov počas pracovných dní a 6 párov autobusových spojov počas voľných…

2 months ago

The new transport system in Podhradík brings benefits to passengers

Urban public transport has been running to the village of Podhradík (Prešov district) since the…

3 months ago