Categories: Odborná činnosť

Zber údajov o prímestskej autobusovej doprave

Prímestská autobusová doprava (PAD) pri enormnom náraste trhu s osobnou mobilitou čelí v súčasnosti rôznym výzvam. Na to, aby sme dokázali rýchlo reagovať na modalitu obyvateľstva a konkurovať nárastu individuálnej dopravy, ktorá prináša aj negatíva v podobe zahusťovania cestnej premávky, potrebujeme presné a kvalitné dáta.

Presné mapovanie polohy a stavu PAD môže pomáhať pri rozhodovaní a operatívnom plánovaní nielen verejnej dopravy, ale v súčasnosti rýchlo rozvíjajúceho sa navigačného priemyslu. Ak ponúkneme časť dát vo forme otvorených údajov, tie sa môžu stať súčasťou otvorenej mapovej platformy OpenStreetMap (OSM), prípadne komerčných riešení Here technologies, Google a iných, a tak prispieť ku skvalitňovaniu dopravnej situácie vôbec.

Ďalším dôvodom mapovania PAD je taktiež spoznať stav zastávok a spresniť databázu ich polôh napríklad aj za účelom ich racionalizácie pre potreby Plánu dopravnej obslužnosti (PDO) ako podkladu tvorby prestupných bodov.

Náhľad autobusových zastávok v kraji

Postup pri mapovaní jednotlivých trás sme volili prevažne na základe možnosti zokruhovania trasy s prihliadnutím na potrebu prejazdu všetkými zastávkami zvolenej trasy. Príklad plánovania trasy v časti Bardejov a okolie:

Trasa: Bardejov__Bardejov

Trvanie: 6:00 – 14:30

Počet km: 164,7 (upresnenie až po vykonaní merania)

Následne sme pomocou platforiem Ubian, Google Maps, ISCP Zvolen a názvov od dopravcov vytvorili zoznam zastávok na danej trase, ich názvy a kódy:

Zber údajov v teréne sme vykonali pomocou open source mobilnej aplikácie Input. To si vyžadovalo prípravu projektu v QGISe, ako natívneho GIS nástroja pre prácu s priestorovými dátami. Po načítaní prieskumných vrstiev, nastavení formulárov pre zber dát a nastavení mapových tém sme synchronizovali dáta na Mergin cloud, ktorý je súčasťou riešenia prepojeného priamo s pracovným prostredím QGISu. Takto sme docielili real-time synchronizáciu dát medzi mobilnou aplikáciou a desktopom. Nasledujúca séria snímok obrazovky z mobilnej aplikácie zobrazuje modelový príklad konkrétneho zberu informácií o zastávkach.

Príklad formulára pre zber dát

Všetky sledované údaje boli zvolené na základe konzultácií s Odborom dopravy ÚPSK a vytipovalo sa viac ako 30 sledovaných atribútov pre následné analyzovanie a vyhodnocovanie stavu a kvality PAD,

Výpis sledovaných atribútov v aplikácii

Presné súradnice zastávok slúžia ako podklad k vytváraniu plánu dopravnej obslužnosti (napr. prestupových bodov, dochádzkových vzdialeností a pod.). Namerané údaje vytvárajú možnosť hlbšej analýzy súčasného stavu, ktorá slúži najmä k výstavbe zastávok ,,podľa vkusu a financií“ daného správcu, čo zjednotí stavby a prispeje k unifikácii/špecializácii pracovných procesov aj v tejto oblasti. Veľkú úlohu pri tomto procese budú taktiež zastupovať dopravcovia obsluhujúci dané územie PSK.

admin

Recent Posts

Zmeny cestovných poriadkov v okolí Popradu

Nové cestovné poriadky zohľadňujú opodstatnené požiadavky cestujúcich a prinášajú aj nové spojenia. V nedeľu 15. decembra vstúpia…

7 dní ago

Zmeny vo verejnej doprave od 15. decembra

Na cestujúcich ako každý rok v decembri  čakajú zmeny cestovných poriadkov. Týkajú sa železničnej i autobusovej…

1 týždeň ago

Zmeny cestovných poriadkov v okrese Stará Ľubovňa

Zmeny prinesú najmä pravidelné odchody spojov na linkách počas celého dňa. Aj tento rok čaká…

2 týždne ago

Zmeny cestovných poriadkov v okolí Svidníka a Stropkova

Zmeny v tomto regióne sa týkajú iba cestovných poriadkov počas pracovných dní. Ako každý rok, aj…

2 týždne ago

Nové cestovné poriadky na Spiši od 15. decembra

Na Spiši sa zmeny budú týkať najmä optimalizácie jazdných dôb. December prinesie aj tento rok…

3 týždne ago

Zmeny cestovných poriadkov na Zemplíne od 15. decembra

Regionálna autobusová doprava bude premávať podľa nových cestovných poriadkov, zmeny sa dotknú aj obyvateľov Zemplína.…

3 týždne ago