Categories: Odborná činnosť

Zber údajov o prímestskej autobusovej doprave

Prímestská autobusová doprava (PAD) pri enormnom náraste trhu s osobnou mobilitou čelí v súčasnosti rôznym výzvam. Na to, aby sme dokázali rýchlo reagovať na modalitu obyvateľstva a konkurovať nárastu individuálnej dopravy, ktorá prináša aj negatíva v podobe zahusťovania cestnej premávky, potrebujeme presné a kvalitné dáta.

Presné mapovanie polohy a stavu PAD môže pomáhať pri rozhodovaní a operatívnom plánovaní nielen verejnej dopravy, ale v súčasnosti rýchlo rozvíjajúceho sa navigačného priemyslu. Ak ponúkneme časť dát vo forme otvorených údajov, tie sa môžu stať súčasťou otvorenej mapovej platformy OpenStreetMap (OSM), prípadne komerčných riešení Here technologies, Google a iných, a tak prispieť ku skvalitňovaniu dopravnej situácie vôbec.

Ďalším dôvodom mapovania PAD je taktiež spoznať stav zastávok a spresniť databázu ich polôh napríklad aj za účelom ich racionalizácie pre potreby Plánu dopravnej obslužnosti (PDO) ako podkladu tvorby prestupných bodov.

Náhľad autobusových zastávok v kraji

Postup pri mapovaní jednotlivých trás sme volili prevažne na základe možnosti zokruhovania trasy s prihliadnutím na potrebu prejazdu všetkými zastávkami zvolenej trasy. Príklad plánovania trasy v časti Bardejov a okolie:

Trasa: Bardejov__Bardejov

Trvanie: 6:00 – 14:30

Počet km: 164,7 (upresnenie až po vykonaní merania)

Následne sme pomocou platforiem Ubian, Google Maps, ISCP Zvolen a názvov od dopravcov vytvorili zoznam zastávok na danej trase, ich názvy a kódy:

Zber údajov v teréne sme vykonali pomocou open source mobilnej aplikácie Input. To si vyžadovalo prípravu projektu v QGISe, ako natívneho GIS nástroja pre prácu s priestorovými dátami. Po načítaní prieskumných vrstiev, nastavení formulárov pre zber dát a nastavení mapových tém sme synchronizovali dáta na Mergin cloud, ktorý je súčasťou riešenia prepojeného priamo s pracovným prostredím QGISu. Takto sme docielili real-time synchronizáciu dát medzi mobilnou aplikáciou a desktopom. Nasledujúca séria snímok obrazovky z mobilnej aplikácie zobrazuje modelový príklad konkrétneho zberu informácií o zastávkach.

Príklad formulára pre zber dát

Všetky sledované údaje boli zvolené na základe konzultácií s Odborom dopravy ÚPSK a vytipovalo sa viac ako 30 sledovaných atribútov pre následné analyzovanie a vyhodnocovanie stavu a kvality PAD,

Výpis sledovaných atribútov v aplikácii

Presné súradnice zastávok slúžia ako podklad k vytváraniu plánu dopravnej obslužnosti (napr. prestupových bodov, dochádzkových vzdialeností a pod.). Namerané údaje vytvárajú možnosť hlbšej analýzy súčasného stavu, ktorá slúži najmä k výstavbe zastávok ,,podľa vkusu a financií“ daného správcu, čo zjednotí stavby a prispeje k unifikácii/špecializácii pracovných procesov aj v tejto oblasti. Veľkú úlohu pri tomto procese budú taktiež zastupovať dopravcovia obsluhujúci dané územie PSK.

admin

Recent Posts

Mesto Košice hľadá spracovateľa Plánu dopravnej obslužnosti

Mesto Košice vyhlásilo verejné obstarávanie na vypracovanie Plánu dopravnej obslužnosti (PDO) pre roky 2026 –…

1 týždeň ago

ZSSK mení prvýkrát po 14 rokoch tarifný systém

100% zľavy ostávajú, zmeny sa dotknú krátkych ciest a Tatier. Od 1. mája 2025 vstupujú do…

2 týždne ago

Prešovský kraj spúšťa tohtoročnú prevádzku cyklobusov

Autobusy regionálnej autobusovej dopravy v Prešovskom samosprávnom kraji umožnia aj túto letnú sezónu prepravu bicyklov…

3 týždne ago

Zmena grafikonu: Na horný Zemplín sa vracajú vlaky

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) oznamuje, že v rámci mimoriadnej zmeny od pondelka 10. marca 2025 dochádza…

2 mesiace ago

Úpravy cestovných poriadkov od 1. marca

Spiš čakajú zlepšenia cestovných poriadkov, drobné úpravy sa týkajú aj Gemera a Šariša. Od 1. marca…

3 mesiace ago

Zľavy v regionálnej autobusovej doprave lákajú čoraz viac cestujúcich

Regionálne autobusy na východnom Slovensku v roku 2024 prepravili vyše 35,5 milióna cestujúcich. Záujem o verejnú…

3 mesiace ago