Cieľovým stavom integrovaného dopravného systému (IDS) na východnom Slovensku je moderný zákaznícky atraktívny systém verejnej dopravy, pozostávajúci zo všetkých druhov verejnej dopravy (vlaky, autobusy, MHD), zahrňujúci celé územie Prešovského a Košického samosprávneho kraja a umožňujúci cestovanie na jeden cestovný doklad (jednorazový alebo časový predplatný) bez ohľadu na prestupy či použité druhy dopravy, pri jednotných prepravných a tarifných podmienkach a vzájomne zosúladených cestovných poriadkoch. Názov/značka tohto systému je IDS Východ.
Prínosy pre cestujúcich budú s postupným budovaním IDS najmä:
Prínosy pre dopravcov a objednávateľov dopravných výkonov budú najmä:
Logo IDS Východ pozostáva z nasledujúcich prvkov a charakteristík:
Integrovaný dopravný systém predstavuje najefektívnejšiu formu koordinácie verejnej dopravy, kde sú zo strany objednávateľov dopravných výkonov (samosprávnych krajov, miest, či štátu) prenášané kompetencie potrebné pre integráciu verejnej dopravy v danom regióne na tzv. nezávislého organizátora IDS. Pod pojmom integrácia sa myslí dopravná, tarifná, aj informačná integrácia. Pre potreby tvorby a organizácie integrovaného dopravného systému na území východného Slovenska pod značkou IDS Východ bol dňa 08. 10. 2019 založený organizátor IDS – spoločnosť IDS Východ, s.r.o. – ktorého zakladateľmi sú Košický samosprávny kraj a Prešovský samosprávny kraj (v rovnakom podiele).
Medzi hlavné úlohy organizátora IDS – spoločnosti IDS Východ, s.r.o. – patria napríklad:
V Prešove vzniklo špecializované pracovisko IDS Východ pre analytické činnosti a dopravné modelovanie. Odborníci na integrovanú dopravu sa v ňom zameriavajú najmä na prácu s dopravným modelom východného Slovenska, ktorý umožňuje vopred určovať výsledky navrhovaných dopravných riešení. Taktiež dokáže prognózovať vývoj v doprave a dopravnom správaní obyvateľov, či objektívne posudzovať efektívnosť opatrení pre skvalitnenie verejnej dopravy.
Vďaka dopravnému modelu je možné sledovať celkový čas cestujúceho strávený v doprave, vyhodnocovať atraktivitu cestovných poriadkov a simulovať prírastky alebo úbytky cestujúcich. Zamestnanci pracoviska sú schopní modelovať vplyv plánovaných dopravných stavieb aj infraštruktúrnych opatrení, akými sú napríklad vyhradené buspruhy či preferencia vozidiel verejnej dopravy na križovatkách. Výstupy dopravnej modelácie môžu mnohým mestám na východnom Slovensku pomôcť pri schvaľovaní a realizácii opatrení na podporu verejnej dopravy a postupnom zvyšovaní jej atraktivity.