Vo Vysokých Tatrách nastala nová éra v cestovaní. Legendárne „zubačky“, ktoré jazdili na ozubnicovej trati zo Štrby na Štrbské Pleso od roku 1970, nahradili úplne nové vozidlá s hybridným pohonom.
Prevádzka zrekonštruovanej ozubnicovej trate medzi Štrbou a Štrbským Plesom bola v stredu 16. februára 2022 po roku a pol spustená. Od tohto dňa je v ostrej prevádzke aj všetkých päť nových hybridných vlakov. Švajčiarsky výrobca Stadler začal vozidlá pre Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK) vyrábať v roku 2019. S ich zaradením do prevádzky však národný dopravca musel počkať na rekonštrukciu trate manažérom infraštruktúry, Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR) a dokončenie schvaľovacích procesov na Dopravnom úrade.
Mená málo známych štítov
Päť nových hybridných jednotiek bude môcť jazdiť po klasickej trati TEŽ (Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad/Tatranská Lomnica) aj po ozubnicovej trati OŽ (Štrba – Štrbské Pleso). Vozidlá dostali mená po menej známych tatranských štítoch Bradavica, Kostolík, Stredohrot, Ganek a Vysoká.
„Doprava vo Vysokých Tatrách dlhodobo trpela nedostatkom kapacít a prestarnutým vozidlovým parkom, v sezóne sme jazdili bez záloh. Flotila bola zastaraná nerekonštruovateľným spôsobom a kapacitne nepostačovala. Príchod moderných vozidiel, ktoré rešpektujú ducha tých pôvodných a zároveň spĺňajú najvyššie kritériá, predstavuje novú éru v cestovaní v Tatrách. Som rád, že pri tom môžeme byť,“ povedal predseda predstavenstva ZSSK Roman Koreň.
Celková cena zákazky je 38,8 milióna eur z najväčšej časti je financovaná z Kohézneho fondu EÚ, ďalej zo štátneho rozpočtu a z vlastných zdrojov ZSSK.
Moderná výbava
Jednotky s maximálnou adhéznou rýchlosťou 80 km/h svojimi parametrami spĺňajú požiadavky TSI, každá z nich ponúka 91 miest na sedenie, 2 miesta pre invalidné vozíky, multifunkčné časti pre bicykle a detské kočíky. Vybavené sú modernými bezpečnostnými a informačnými systémami, kamerovým systémom a systémom na anonymné počítanie cestujúcich. Samozrejmosťou je klimatizácia, elektrické zásuvky či wi-fi pripojenie na internet. Vozne majú protišmykovú podlahu, bezbariérový vstup a vyčlenené priestory pre imobilných cestujúcich.
Plány s pôvodnými vozidlami
ZSSK má plány aj s pôvodnými vozidlami, ktoré sú súčasťou historického dedičstva. Dva kusy starých zubačiek plánuje prevádzkovať v rámci mimoriadnych spomienkových jázd (resp. podľa prevádzkovej situácie), o tretiu súpravu prejavila záujem obec Štrba ako o výstavný kus.
Zdroj: ZSSK
Foto: ZSSK