V rámci projektu IDS Východ spúšťa Prešovský kraj 1. fázu systému taktovej dopravy na línii Prešov – Spišské Podhradie – Levoča – Poprad. Autobusové spoje obsluhujúce mestá a vybrané obce na trase budú premávať v pravidelných časových intervaloch.
Od 1. septembra 2023 platí výrazná zmena cestovných poriadkov v objednávke Prešovského samosprávneho kraja (PSK) na trase Prešov – Poprad a späť. Spoje prímestskej dopravy na tejto linke budú po novom premávať až desaťkrát denne v jednom smere počas pracovných dní, resp. osemkrát denne v jednom smere počas víkendov a štátnych sviatkov.
Odchody väčšiny spojov sú usporiadané v pravidelných 60-minútových alebo 120-minútových intervaloch. Napríklad odchody z Prešova do Popradu počas pracovných dní sú o 4:13, 6:13, 7:13, 8:13, 9:13, 10:13, 12:13, 14:13, 15:13 (do Kežmarku), 16:13 a 18:13. Ide o dôležitý krok k cieľu, ktorým je celotýždenný 60-minútový interval spojov v oboch smeroch na prímestskej linke Prešov – Poprad. Od pravidelnej decembrovej zmeny cestovných poriadkov budú zabezpečené aj systémové nadväznosti z Levoče smerom na Spišskú Novú Ves a Kežmarok.
„Našim základným cieľom je pritiahnuť do verejnej dopravy čo najviac nových cestujúcich. Tých získame jedine do systému, ktorý je spoľahlivý a jednoduchý na pochopenie. Ideme preto cestou postupného uplatňovania taktových cestovných poriadkov, vďaka ktorým spoje na linkách jazdia v pravidelných časových intervaloch, s minimom výnimiek a koordinovanými nadväznosťami v prestupných uzloch,“ povedal predseda Prešovského samosprávneho kraja Milan Majerský.
Keďže dôležitým aspektom projektu je integrácia verejnej dopravy, príchody a odchody spojov v Poprade sú časovo koordinované s príchodmi a odchodmi diaľkových vlakov a tatranských električiek, tak aby bolo možné cestovať s prestupom či už ďalej na západ krajiny, alebo za oddychom do Vysokých Tatier. Rovnako tak v opačnom smere.
Vzniknú aj ďalšie spojenia pre cestujúcich v regióne. „Historicky bola autobusová doprava rozdelená horským masívom Braniska. Takmer všetky spoje jazdili izolovane – medzi Popradom a Spišským Podhradím z jednej strany, resp. Prešovom a Širokým z druhej strany pohoria. Tento stav pretrvával vo výraznej miere dodnes, čo sme sa rozhodli napraviť. Vďaka prepojeniu liniek cez tunel Branisko do súvislého spojenia vznikne množstvo zaujímavých spojení, napríklad pre cestujúcich dochádzajúcich zo Spišského Podhradia do Prešova, alebo zo Širokého a okolitých obcí do Levoče a Popradu,“ dodal predseda PSK.
Spoje novej linky zastavujú na vybraných zastávkach, pričom obslúžia Chminiansku Novú Ves, Bertotovce, Hendrichovce, Fričovce, Široké, Spišské Podhradie, Nemešany, Klčov, Spišský Hrhov, Levoču, Spišský Štvrtok, Jánovce, Hôrku, Švábovce a Hozelec.
V rámci ďalších fáz projektu, najmä zmenami cestovných poriadkov v decembri tohto roka a júli budúceho roka, budú doplnené pravidelné nadväznosti na prípojné linky (najmä smery Kežmarok, Spišská Nová Ves, Krompachy a Sabinov), skvalitnené existujúce nadväznosti a postupne dopĺňané chýbajúce spoje na hlavnej trase, s cieľom vytvoriť na linke 60-minútový interval spojov počas celého týždňa, kapacitne posilnený počas pracovných dní o spoje v úsekoch Prešov – Široké a Poprad – Spišské Podhradie.
Cestovný poriadok linky Prešov – Poprad (PDF. 205 kB).
TS: PSK, IDS Východ