Zoznam častých otázok sa týka najmä zámerov na najbližšie obdobie. Ak tu nenájdete otázku, ktorá Vás zaujíma, môžete sa na nás obrátiť prostredníctvom kontaktného formulára na webe, prípadne nás kontaktovať správou na platformách Facebook, Instagram, Twitter, alebo LinkedIn.
Zónová tarifa umožňuje zavedenie predplatných lístkov (mesačných, štvrťročných, polročných, ročných), a to zónových aj celosieťových. Predplatné lístky umožňujú najmä pravidelným denným cestujúcim cestovať v prepočte na 1 cestu výrazne lacnejšie, než v prípade, ak by si zakaždým kupovali jednorazový cestovný lístok. Držitelia predplatných lístkov majú k dispozícii neobmedzený počet akýchkoľvek ciest v území, ktoré si určia výberom z tarifných zón (v prípade zónových predplatných lístkov), alebo na celom území východného Slovenska okrem zahraničných zón (v prípade celosieťových predplatných lístkov). Výhodou je aj skrátenie času vybavovania cestujúcich na zastávkach, čo zrýchľuje dopravu a zvyšuje atraktivitu cestovania. Okrem toho je zónová tarifa technickým predpokladom budúceho zapojenia železníc a MHD v jednotlivých mestách východného Slovenska do IDS.
Územie východného Slovenska je rozdelené na tarifné zóny, znázornené prostredníctvom prehľadnej mapovej schémy tarifných zón. Tarifné zóny slúžia na výpočet výšky cestovného a vymedzenie územnej platnosti cestovného lístka. Výška cestovného závisí od počtu tarifných zón. Každá zóna na trase sa pre účel výpočtu cestovného počíta len raz, a to aj v prípade, ak ňou cestujúci počas svojej cesty prechádza viackrát. Ak je prechod niektorou zónou spôsobený zachádzkou spoja, takáto zóna nemá vplyv na výšku cestovného.
Zmena tarify priniesla benefit výraznej väčšine pravidelných cestujúcich, ktorí sa rozhodli pre nákup predplatných lístkov (mesačných, štvrťročných, polročných alebo ročných), ktoré im v porovnaní s jednorazovým cestovným umožňujú cestovať v prepočte na jednu cestu výrazne lacnejšie. Zvýhodnení sú aj cestujúci na dlhšie vzdialenosti, ktorí si môžu zakúpiť prestupný lístok na 2 spoje, pričom cena takéhoto lístka je výhodnejšia, než súčet cien dvoch samostatných lístkov na každý spoj. Výhodné predplatné a prestupné lístky sú viazané výhradne na dopravnú kartu. V prípade cestujúcich, ktorí uprednostňujú iné spôsoby platby, než prostredníctvom dopravnej karty, dôjde k zvýšeniu cestovného. Zámerom je motivovať ľudí k prechodu do vernostného systému dopravných kariet, ktoré im prinášajú výhodné ceny a vďaka rýchlejšiemu odbaveniu pri nástupe umožňujú verejnú dopravu zrýchľovať.
Pre cestujúcich, ktorí si aj naďalej kupujú jednorazové neprestupné lístky (čo bol predtým jediný dostupný druh lístkov), sa z pohľadu hlásenia pri nákupe lístka nič nemení. Cestujúci nastúpi do vozidla, oznámi vodičovi cieľ cesty a ten mu vydá cestovný lístok. V prípade jednorazových prestupných lístkov (ktorých nákup je možný iba z dopravnej karty) cestujúci nahlási vodičovi zastávku, na ktorej prestupuje, aj konečný cieľ cesty (príklad hlásenia: „Prešov stanica, s pokračovaním do Košíc.“). Cestujúci zaplatí dopravnou kartou celkovú cenu cestovného a vodič mu vydá cestovný lístok. Na následnom spoji cestujúci už len oznámi vodičovi cieľ cesty a priložením karty sa overí platnosť lístka. Cestujúci sa teda pri zakupovaní jednorazových lístkov (prestupných aj neprestupných) nepotrebuje vyznať v tarifných zónach.
Pri platbe cestovného z dopravnej karty zaplatí cestujúci výrazne nižšie cestovné, ako pri platbe v hotovosti. Dopravná karta cestujúcemu umožňuje aj zakúpenie prestupného lístka na 2 spoje alebo jednodňového lístka (na neobmedzené cestovanie po celom východnom Slovensku do konca daného dňa), čo pri iných platbách než z dopravnej karty nie je možné. Zároveň na dopravnú kartu s potrebnými identifikačnými údajmi si cestujúci môže nahrávať mesačné, štvrťročné, polročné a ročné predplatné lístky.
Dopravnú kartu, platnú bez obmedzení u ktoréhokoľvek dopravcu zapojeného do tarifného systému IDS Východ, je možné získať od ktoréhokoľvek dopravcu zapojeného do tohto tarifného systému (ARRIVA Michalovce, BUS Karpaty, eurobus, SAD Humenné, SAD Poprad a SAD Prešov) alebo od ktoréhokoľvek dopravcu zapojeného do spoločného zúčtovania dopravných kariet Slovenský dopravný pas, a to buď online na www.ubian.sk (resp. prostredníctvom mobilnej aplikácie UBIAN) alebo osobne v zákazníckych centrách dopravcov. V prípade online objednávky fyzickej dopravnej karty, táto karta príde cestujúcemu domov poštou za dvojeurový poplatok, prípadne si ju môže bezplatne vydvihnúť v niektorom zo zákazníckych centier dopravcu, od ktorého si ju objednal.
Preukaz ISIC je možné ako dopravnú kartu používať naďalej a je možné naň nahrávať všetky druhy cestovných lístkov. Staré dopravné karty vydané autobusovými dopravcami sú platné naďalej, až do uplynutia ich dátumu platnosti. Jednorazové a jednodňové lístky je možné nakupovať z akýchkoľvek platných dopravných kariet. Mesačné, štvrťročné, polročné a ročné predplatné lístky je možné nahrávať iba na dopravnú kartu s fotografiou, menom a priezviskom cestujúceho, uvedenou časovou platnosťou karty a identifikačným číslom karty. Každý študentský preukaz (tzv. ISIC) túto podmienku spĺňa.
Je to možné jedine v prípade spoločnej cesty cestujúceho, ktorý je držiteľom dopravnej karty, a jedného alebo viacerých spolucestujúcich. Títo spolucestujúci si môžu zakúpiť z tej istej dopravnej karty výlučne jednorazový cestovný doklad, a to pri podmienke identickej cesty s cestou držiteľa dopravnej karty. Nezáleží pri tom, či cestujúci (držiteľ dopravnej karty) cestuje na jednorazový alebo predplatný lístok. Ak si chce spolucestujúci uplatniť nárok na zľavu, musí ho preukázať v súlade s tarifou.
Výhradným nosičom predplatných lístkov je dopravná karta. Jednodňový celosieťový lístok je ako jediný predplatný lístok možné zakúpiť priamo v autobuse u vodiča, pričom na jeho zakúpenie postačí akákoľvek platná dopravná karta. Platnosť jednodňového lístka nie je možné predlžovať. Mesačný, štvrťročný, polročný a ročný predplatný lístok je možné zakúpiť alebo dobiť (predĺžiť platnosť) buď online prostredníctvom e-shopu na www.ubian.sk (resp. prostredníctvom mobilnej aplikácie UBIAN) alebo osobne v zákazníckych centrách dopravcov. V autobuse u vodiča je možné takýto lístok jedine predlžovať jeho platnosť o rovnaký čas. U vodiča teda nie je možné kupovať úplne nový mesačný, štvrťročný, polročný, alebo ročný lístok, ktorý predtým cestujúci na dopravnej karte nemal, ani ho u vodiča nie je možné rozširovať o ďalšie zóny.